Kreće Daroviti.LAB 2.0!
S velikim zadovoljstvom i ponosom javljamo da je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske donijelo Odluku o sufinanciranju projekata i programa rada s darovitim učenicima u osnovnim i srednjim školama u školskoj godini 2024./2025. te da se naš projekt našao među dvjestotinjak odabranih! Ministarstvo je odlučilo poduprijeti naš rad s 3.423,80 eura, što će biti dovoljno za većinu predviđenih aktivnosti.
Ove godine nastavljamo suradnju s tvrtkom CircuitMess, od koje ćemo nabaviti nekoliko novih
edukacijskih STEM kompleta. Učenici će nastaviti učiti o elektronici, robotici i programiranju, s
posebnim naglaskom na ‘Chatter’ edukativne kriptirane uređaje za komunikaciju. Ovi uređaji
omogućuju učenicima da ih sami sklope, a zatim koriste za komunikaciju bez interneta i
telekomunikacijskih usluga. Kroz ovaj proces učenici će učiti o bežičnim mrežama, šifriranju
poruka i programiranju, što će ih na zabavan i jednostavan način uvesti u svijet elektronike i
programiranja. Ovim aktivnostima učenici razvijaju vještine logičkog razmišljanja, kreativnosti i
tehničke kompetencije, što ih priprema za buduće izazove u STEM područjima i ujedno
istraživanje stvarne primjene tehnologije u svakodnevnom životu.
Nastavljamo suradnju s Nikola Tesla Experience centrom u Karlovcu, a sretni smo da nam se pridružuje i Zajednica tehničke kulture Karlovac koja će za učenike organizirati niz zanimljivih radionica fokusiranih na inženjerstvo i znanost, posebno u području tehnologije 3D ispisa. U radionici ‘Osnove 3D ispisa’.Polaznici će se upoznati s osnovnim naredbama za 3D modeliranje, a kroz praktičan rad izradit će jednostavan 3D model te naučiti kako koristiti 3D printer. Sljedeća radionica, 3D olovka, omogućit će učenicima da koriste ovaj
alat za izradu 2D modela, koje će potom pretvarati u 3D oblike, čime će razvijati planiranje i
prostornu percepciju. Na kraju, u radionici ‘Mirna ruka’, učenici će se baviti izradom jednostavne
igre koristeći elektromaterijale, što će im omogućiti da steknu osnovno razumijevanje
elektroničkih spojeva i razviju motoričke vještine kroz samostalno planiranje izgleda igre. Ove
aktivnosti pružaju učenicima priliku da se suoče s izazovima u stvaranju i inovacijama, potičući
njihovu kreativnost i tehničke vještine.
Partner nam ostaje i udruga Ka-matrix, koja priprema radionicu koja spaja recikliranje s
principom ‘uradi sam’ kroz izradu jednostavnog robota od priručnih, recikliranih materijala. Ova
radionica će potaknuti kreativnost i svijest o važnosti recikliranja, dok učenici kroz praktičan rad
uče osnovne koncepte robotike. Na taj način učenici ne samo da će naučiti kako koristiti
dostupne materijale, već će i razviti kritičko mišljenje o otpadu i održivosti.
Planiramo ponovo posjetiti Frizbijadu – sajam znanosti na Institutu Ruđer Bošković u Zagrebu, a kroz godinu sudjelovat ćemo na još nekoliko priredbi vezanih uz STEM i darovite učenike, čime ćemo dodatno obogatiti iskustva naših učenika i potaknuti njihovu znatiželju.
Važan dio drugog izdanja Daroviti.LAB bit će i aktivnost pod nazivom ‘Mladi Tehničari’. S
obzirom na to da naši učenici uživaju u ručnom radu, a primijetili smo da djeca vrlo malo rade
vlastitim rukama, osmislili smo način kako povezati ručni rad, znanost i tehnologiju. Riječ je o
nekoliko radionica na kojima ćemo projektirati i izraditi modele od šperploče, kartona i sličnih
materijala, te im dodati jednostavne elektroničke sklopove. Tako ćemo naučiti ponešto o
projektiranju, tehničkom crtanju, materijalima, ali i matematici, fizici i mehanici. U isto vrijeme,
učenici će učiti čitati nacrte i koristiti alate poput pile, bušilice, turpije, kliješta i odvijača.
Očekivani rezultati uključuju razvoj praktičnih vještina, samopouzdanja i suradničkog rada, što
će pozitivno utjecati na njihov cjelokupni razvoj. Osim toga, učenici će steći razumijevanje
tehničkih koncepata koji će im biti korisni u budućim obrazovnim i profesionalnim izazovima.
Učiteljica Ljiljana Mikšić